The Intermezzo-Meet the Suzuki’s Rare Two Stroker, GT380

In Random Thought, The Street Snapper

Curiosity kill the cat, as I (and maybe you) often hear. But I guess this one curiosity won’t kill me though. It is my curiosity about a motorcycle. I rarely found a rare motorcycle, and when I found one, it is a necessity to explore it and…..capture it.

I found this  Gee Tee  in the parking lot at the roadside restaurant near my campus, after I ate my lunch there. People often said that lunch is perfectly served when the dessert is good. I guess, this one rare creature is a good dessert indeed (at least for myself, because my friends were just walk away and leave me alone with this beauty). Its unusual proportion (for us, that used to see a cub or a lightweight naked bikes) easily caught my-hungry for good bikes-eyes.

Keingintahuan itu membunuh. Tapi saya rasa yang satu ini engga akan fatal. Tentunya, keingintahuan saya soal motor. Saya agak jarang menemukan motor-motor langka nan eksotis. Maka, mengagumi dan memotretnya adalah keharusan, when i found one

Saya menemukan GT ini di lapangan parkir restoran langganan yang berada di seberang kampus saya, setelah makan siang. Karena hidangan penutup, menurut sebagian orang, adalah keharusan, dan saya engga menemukan puding di restoran ini, maka GT ini pun bisa menjadi hidangan penutup yang lezat (seengganya buat mata saya). Proporsinya yang engga biasa (buat kita orang lokal yang biasa melihat bebek atau motor sport ringan) langsung menarik mata saya.  

HG-4

I am not alone, the parking assistance officer (abang tukang parkir) even asking me curiously while I am busy taking pictures, about what kind of a bike it is. I simply said that maybe it is the 500 ccm old Suzuki’s or else. And I wrong. After I discuss it with my fellow facebook forum partners, we discover that it was a Suzuki GT380, which is very similar in appearance with Suzuki GT550 (except the insignia in the battery box, which was missing).  Credit for mas Azizy-horee Majiid Jauhari for the info.

Bagusnya, saya engga sendiri. Abang tukang parkir yang kerja disitu bahkan nanya ke saya, “Ini motor apa mas?” dengan muka penuh penasaran. Saya cuma bisa jawab, “Mungkin Suzuki dua tak yang 500 cc bang.” Dan saya salah. Setelah berdiskusi ketat dengan teman facebook saya, kami menemukan bahwa motor tersebut adalah Suzuki GT380, yang sangat mirip dengan Suzuki GT550 (selain emblem, mungkin, dan sialnya hilang). Credit for mas Azizy-horee Majiid Jauhari for the info. 

HG-8

Well….I guess we Indonesians, often heard this quote, “Tak kenal maka tak sayang” (Love appears by recognition) so we will discuss this bike to knew it and love it. Powered by a 380 ccm aircooled triple inline cylinder powerplant, a GeeTee sports a 38 hp and 38 Nm torque. Not a brute force for such engine specs, because this bike is merely designed for a cruising purpose (a GT stands for “Grand Touring” I guess). But then again, for me, this bike is still a massive titan, and its power figure still gives me a shudder.

And yes, one distinct feature that Gee Tee clan offer is a Ram Air System. Simple but effective, it helps the engine maintains its ideal working temperature by increasing the heat dissipation. You can see it taken form as a metal shield and fins that covering the top of the cylinder block.

Yah, saya rasa kita semua sudah akrab dengan frasa tak kenal maka tak sayang. Jadi, kita akan berdiskusi sedikit soal motor unik ini. Ditenagai mesin 380 cc 3 silinder berpendingin udara, GT380 mampu menghasilkan daya 38 hp dan torsi 38 Nm. Saya tahu, mungkin kalian para Striders berpikir bahwa tenaga segitu engga besar-besar amat buat motor dengan mesin segede ini. Tapi ada alesannya kok, salah satunya ya karena motor ini dirancang lebih buat riding jarak jauh yang agak santai (bohong tapi, dengan power segini, mana bisa kita santai).  

Motor unik ini juga punya satu fitur khusus yang klan GT biasa tawarkan, yakni Ram Air System. Sederhana tapi efektif, sistem ini menjaga agar mesin engga mengalami overheat. Bentuknya mirip perisai dan sirip-sirip besi yang menutupi blok silinder di bagian atas. 

HG-2

For now,  the class is over, now we will see what I saw yesterday. Enjoy!

Kelas bubar anak-anak, sekarang saatnya waktu bebas (bebas ngeliat foto maksudnya). Monggo dinikmati…..

HG-6

 

HG-7

So….your brand new bike has a standard twin muffler? that’s cute. I know that one friend of mine got the bike that I mention :p

Suzuki’s gave the Gee Tee four muffler instead of three. The right and left cylinder each connected with one muffler, while the center one divided into the smaller two. The purpose was aesthetics, besides the consideration of engine performance. Honestly, me too, didn’t quite comfortable to see a bike with three separated muffler.

So….your brand new bike has a standard twin muffler? that’s cute. Saya tahu salah satu teman saya akan memerah telinganya mendengar ini, wahahaha. Siapa dia? Biarlah dia komen sendiri kalo nyadar disungging. 

Penasaran kenapa mufflernya ada empat biji? Jadi gini, masing-masing silinder di kiri dan kanan punya jatah muffler sendiri-sendiri, sementara silinder di tengah dikasih dua tapi ukurannya lebih kecil. Tujuannya selain performa juga estetik. Saya sendiri sih kurang nyaman ngeliat motor dengan tiga muffler, kesannya timpang. 

HG-5

The motorcycle and the experience that it bring, never cease to amuse us. This one pristine GT380, well  I guess, is one of them. Kudos for the dedicating owner. Now, it’s time to say goodbye to our lovely Gee Tee.

Motor dan pengalaman yang dibawanya, engga pernah berhenti bikin kita kagum. GT380 yang keliatan awet ini, saya rasa salah satu yang bikin kita tersenyum lebar. Salut buat pemiliknya yang berdedikasi tinggi. Well now, it’s time to say goodbye to our lovely Gee Tee.

18 Comments

  1. Dulu pernah liat motor ginian keluar rumah, dikiran RX-King tapi kok pala knalpotnya ada 3?

    Setelah konsultasi sama Majalahbikeart, ternyata ini GT380 :D

    • wahahaha motor semacam ini memang siluman. Ukurannya sekilas engga gigantis macem moge, tapi kalo diliat lagi gede sih. Itu yang bikin kita sering salah kira wahaha.

    • Ahahaha bener banget om. Kayanya banyak om om binal yang pakai setan setan tua berkeliaran disini. Kebayang engkoh engkoh pake AR125 membalap Ninja wahaha….

Submit a comment