Dia. Lo. Gue – Aditya Ardiwinata’s Kawasaki ZX130

In Guest Writer, IAmWhatIRide, [StRiders]

Inspirative or motivational story that will move you or bring you tears is not what this all about. Far from that. This is more like a short conversation which written carelessly. Well, you’ve been warned.

Ini bukan kisah inspiratif atau motivasional yang bakal bikin kamu tergerak hatinya atau terharu sampai bercucuran air mata. Jauh dari itu. Lebih tepat kalau disebut obrolan pendek yang dicatat secara serampangan. Kami sudah beri peringatan, ya..

1533982445483 as Smart Object-1

Agun, that’s what people called him. He’s 47 years old if he make it until 2035. But at least, at 2018 he’s still busy typing as a journalist at an online automotive media. So, you might expect that he knows much about motorcycle and tried many kind of bike, from A to Z..
“Motorcycle? Well, I’ve ridden that one since a long time ago. Kawasaki ZX130, Kuroikaze,” he laughed while sipping his coffee. Bitter. No sugar added. “It’s not like this one is the world’s best bike so I didn’t rider other. I just never think to get another one… yet.”

Agun, begitu ia biasa disapa. Usianya 47 tahun kalau tahun 2035 masih hidup. Tapi setidaknya, tahun 2018 ia masih sibuk ketak-ketik sebagai jurnalis di sebuah media otomotif online. kalian mungkin berpikir tahu banyak soal motor dan sudah mencicipi beragam motor dari A sampai Z..
“Motor? Ah ya dari dulu pakai itu. Kawasaki ZX130, Kuroikaze,” ia terkekeh saja sambil menyesap kopinya. Pahit. Tanpa gula. “Bukannya ini motor paling bagus sedunia sampai enggak mau pakai yang lain. Belum kepikiran aja beli yang baru.”

1533982323454 as Smart Object-1

Well, he had ridden it since 2005. Broken down for many times but it refuses to die. Run again. Break again. So stressful that he wanted to throw it to the cliff. And repair it again. And so on..
“Hahahaha, now imagine, have you ever experience that you know your bike is OK all along, but after a few inch ride from home, it suddenly broke! That ridiculous thing is kind of craving for attention. There’s always a part to be replaced.”

Well, sudah dari tahun 2005 ia pakai motor itu. Sudah berkali-kali rusak tapi Kuroikaze seperti menolak untuk mati. Hidup lagi. Rusak lagi. Stres sampai ingin dibuang ke jurang. Dibetulin lagi. Begitu seterusnya..
“Hahaha sekarang lu bayangin aja. Pernah enggak sih ngalamin motor sehat-sehat aja, eh pas mau dipake tau-tau mati. Eh pas di jalan tau-tau mogok. Si bloon itu kayak minta perhatian mulu. Ada aja yang minta diganti.”

1533982081481 as Smart Object-1

As for this guy, a motorbike is not merely a transportation mode. There’s a lot of story in this piece of
machine. You can say that this bike taught him how to see the world. It’s kinda odd, right? to think about it’s
just an inanimate object.

Arti motor buatnya memang tidak sekadar alat berpindah tempat. There’s a lot of story in that piece of machine. Motor itu yang bisa dibilang mengajari cara dia melihat dunia. Heran ya? Padahal benda mati.

1748 as Smart Object-1

Then again, sometimes people get the solitude (or madness, probably) from absurdity. As Absurd as Agun who loves to caress his bike and talk with it in the garage, having a monologue for hours in front of his bike. In other chance he cursed his bike for breaking down without any reason.

Terkadang orang suka menemui ketenangan (atau lebih tepat disebut kegilaan) dari hal yang absurd. Se-absurd Agun yang sering mengelus motornya dan mengobrol di depan garasi, monolog berjam-jam hanya dengan motornya itu. Di lain waktu ia pernah mengomel dan menyumpah serapah motornya karena sering mogok tanpa alasan yang jelas.

1747 as Smart Object-1

It is irrational indeed. Call me crazy, But I feel lucky to have this one as my first bike. This particular model is damn heavy for an underbone. It’s rigid, no chance to do any beginner shenanigans. “If I had Satria F 150 or F1Z-R back then, I don’t know how my riding character will be today.”

Iya emang gak masuk akal-lah. Terserah kalau mau dibilang gila. Tapi ngerasa beruntung aja gw dibeliin motor ini dulu. Ini ZX130 motor bebek tapi berat. Kaku, boro-boro bisa ugal-ugalan,” ia mengenang. “Seandainya dulu dikasih Satria FU150, ato F1ZR, enggak tahulah gimana karakter motoran gw sekarang.”

SONY DSC

Rational enough then. Whether if you realized it or not, your first bike will shape your character. You will meet another riders with similar visions. Bond new brotherhood. A nut will be easier to get along with another nut, right?

Rasional sih. Disadari atau enggak, motor pertama itu yang bakal membentuk karakter seorang rider. Dari motor itu lanjut bertemu teman-teman rider yang satu pikiran. Membentuk sebuah keluarga baru. Yah… orang gila tentu bakal cepat akrab sama orang enggak waras.

1749 as Smart Object-1

Idealism such above is might seems odd and irrelevant for you. But you’ll see quite a lot of riders similar to him. For example, I believe that you have at least a friend who give a name to his bike. Aren’t it ridiculous to give a name to a pile of metal and plastic? And titanium, perhaps? Magnesium?

Idealisme semacam ini memang rada aneh dan di luar nalar. Tapi nyatanya banyak juga rider yang modelnya kayak si Agun ini. Contoh paling gampang, ngasih nama motornya yang jelas-jelas cuma seonggok logam dan plastik. Dan karet. Dan mungkin titanium? Magnesium?

1750 as Smart Object-1

“Dhey.. Have you ever in doubt to lend your bike to someone else?” Agun guzzled his coffee until only the grounds left. “You can ride your bike effortlessly, but you’re afraid that others can’t will not experience the same or plainly can’t control it. If you ever feel that way, it means you’re no longer someone who think that a motorcycle is something to move you from the point A to the point B. You’re crazy, the same kind of crazy as me.”

Dhey, gini… Pernah enggak sih lo ragu minjemin motor lo ke orang lain?,” Agun menenggak kopinya sampai cuma tersisa ampasnya. “Lo bisa nyaman pake motor lo, tapi takut orang lain bakal ngerasa ga enak atau gak bisa ngontrolnya. Kalau lo sampe ngerasa hal itu, itu tandanya lo udah bukan orang yang nganggep motor cuma benda yang bisa bawa lo dari tempat A ke tempat B. You’re crazy, the same kind of crazy as me.”

1751 as Smart Object-1

Epilogue: The time this story is written, Agun still working his career in Solo, going home to Bandung once a month to meet his wife, his 2 years old son, and Kuroikaze. He said that he’ll buy a Suzuki Nex II so he can bring Kuroikaze along to Solo. Since many riders treat their motorcycle as a second wife, it’s not wise to put 2 wives at the same place.

Epilog: Agun saat tulisan ini ditulis kerja di kota Solo, sebulan sekali pulang ke Bandung untuk menemui istrinya, anaknya yang masih berumur 2 tahun, dan Kuroikaze. Katanya sih dia mau beli Suzuki NEX-II biar Kuroikaze bisa dibawa ke Solo. Karena motor sering dianggap istri kedua, masa sih dua-duanya ada di Bandung.

Submit a comment